Friday, April 16, 2010

TEORI KECERDASAN PELBAGAI merupakan satu teori yang penting kerana ia mempunyai hubungkait yang rapat dengan bidang pendidikan. Selain menyokong pembelajaran bersepadu yang menyeluruh selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan keperluan murid, teori ini juga menerima persamaan dan perbezaan antara individu dengan mengakui bahawa setiap murid adalah unik dan belajar dengan cara yang berlainan, meningkatkan kecerdasan pelbagai seseorang dan menyedari bahawa potensinya tidak terbatas, meningkatkan harga diri, kreativiti dan motivasi melalui pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan, menggalakkan inovasi dan penyelidikan baru dalam pengajaran dan pembelajaran dan mewujudkan suasana kolaboratif di sekolah.
Kekuatan murid dalam kecerdasan pelbagai dapat dikenalpasti dengan berbagai cara. Jika guru mempercayai bahawa setiap orang muridnya mempunyai kecerdasan tersendiri yang unik, sudah pasti ia akan berusaha untuk merancang pengajaran dan pembelajaran yang pelbagai supaya setiap murid itu mendapat peluang sama untuk berjaya di dalam kehidupan. Semakin pelbagai pengalaman pembelajaran yang disediakan untuk murid, semakin luas pendidikan yang diterima oleh murid untuk menyediakan mereka kepada keadaan dunia yang pelbagai dan perubahan yang mendadak. Dengan mengetahui kecerdasan yang ada pada mereka murid ini akan lebih menghargai diri sendiri, orang di persekitarannya dan seterusnya mendorongnya untuk menterjemahkan situasi pembelajaran yang menyukarkan kepada satu peluang yang perlu diusahakan daripada kekuatan yang ada pada diri sendiri.

EXAMPLE OF T&L USING MULTIPLE INTELLIGENCE ( SMART 8 MODULE ) :

FORM 4 , TOPIC 5 : CELL DIVISION ( Mitosis & Cytokinesis )

LEARNING OUTCOME :
A student should be able to :

1. explain the process of mitosis and cytokinesis

2. arrange the various stages of mitosis in the correct sequence

3. differentiate cytokinesis in animal and plant cells.


STRATEGY :
1. Each student in the class is given a diagram of mitosis stages and cytokinesis.
( VISUAL / SPATIAL INTELLIGENCE )

2. They are given a think-time of about 5 – 10 minutes.
( INTRAPERSONAL INTELLIGENCE )
They are required to identify each mitosis stage, describe the stage and write the
description on an A4 paper.

3. Next, the students are required to find other students who have the same diagram and they
will sit down together in a group to dicuss what additional information they can get.
( INTERPERSONAL INTELLIGENCE ). Students who have pictures on cytokinesis can
discuss differences between cytokinesis in plants and animals cells.
( NATURALIST INTELLIGENCE )

4. Each student will then find other students with different stages of mitosis and try to arrange
the sequence of mitosis phase. ( LOGICAL / MATHEMATICAL INTELLIGENCE ). They
have to describe the diagram that they have in order to find the next phase. This will involve a lot of movement in the class. ( BODILY KINESTHETIC INTELLIGENCE )

5. Choose a few groups to present their discussion on process of mitosis and cytokinesis.
( VERBAL-LINGUISTIC INTELLIGENCE ).

6. While activity is going on, the teacher can turn on soft intrumental music to calm students, set
a mood and of course energize them. ( MUSICAL / RHYTHMIC INTELLIGENCE )

RASIONALE :
Each student has a very different mind ; each is attracted to, comfortable with, and in turn becomes skilled with different kinds of stimuli.

Monday, March 15, 2010

I AM PROUD TO BE A TEACHER
Click Here : Make A Difference



Wednesday, February 17, 2010

KEBERKESANAN PENYUSUNAN GRAFIK DALAM PENGUKUHAN PEDAGOGI BIOLOGI
  • Penyusunan grafik adalah merupakan kaedah di mana gambar atau grafik digunakan untuk mengendali atau memproses maklumat dan pemikiran untuk tujuan kefahaman dan mengingat. Ia merupakan suatu alat yang berkesan untuk menterjemah sesuatu ide pemikiran dengan lebih jelas dan sistematik. Daripada frasa di dalam Bahasa Inggeris. “A picture speaks a thousand words”, pengalaman saya mendapati penggunaan penyusunan grafik samada semasa pengajaran atau sebagai aktiviti pelajar dapat memberikan gambaran yang jelas dan berfokus tentang konten yang dipelajari dengan cara yang kreatif. Terdapat berbagai bentuk penyusunan grafik yang boleh digunapakai oleh guru dan murid semasa P&P.
RAJAH 1 : Alat Kemahiran Berfikir – Penyusunan Grafik
  • Pelajar selalunya bermasalah untuk mengingat dan menghubungkait satu fakta dengan fakta yang lain. Dengan menggunakan perisian ‘Mind Manager’, penggunaan penyusunan grafik terutamanya ‘Mind Mapping’ dan ‘Flow Chart’ dapat meningkatkan kefahaman pelajar secara berfokus. Masa yang diambil untuk menyampaikan konten juga dapat dijimatkan. Pelajar lebih mudah menjawab soalan dikemukakan berbanding pengajaran yang menggunakan cara biasa. Daripada soal selidik menunjukkan bahawa 95.87% pelajar daripada kesemua kelas diajar dapat menjawab soalan bertulis yang dikemukakan dengan baik. Setelah diberikan aktiviti membina peta minda sendiri berkaitan topik diajarkan, 93.26% dapat secara kreatif menghubungkait fakta diajarkan dengan betul.
  • Penggunaan penyusunan grafik bukan hanya boleh dimanfaatkan oleh guru tetapi juga memberikan peluang kepada pelajar untuk melahirkan pemikiran mereka terhadap konten pelajaran ke atas kertas. Penggunaannya telah terbukti dapat memberi kesan yang positif terhadap pembelajaran pelajar. Penggunaan penyusunan grafik di dalam pelajaran dapat meningkatkan keupayaan pelajar untuk belajar, membantu pelajar menguasai kemahiran mengumpul dan memproses maklumat dan seterusnya menambah keyakinan diri terhadap pembelajaran.
RAJAH 2 : Contoh Peta Minda yang Dihasilkan Oleh Pelajar
  • Bagi kelas Biologi, membuat aktiviti membina penyusunan grafik adalah merupakan perkara yang saya wajibkan. Aktiviti WAJA ditambah dengan ADD-ONS yang merupakan tambahan maklumat di dalam bentuk penyususnan grafik. Rasional kepada kaedah ini ialah pembelajaran mata pelajaran Biologi mengandungi skop yang sangat luas dan kebanyakan pelajar gagal mengingat fakta secara sistematik. Pelajar juga tidak dapat membuat hubungkait antara pelajaran lalu dengan yang baru dipelajari. Melalui kaedah membina konsep menggunakan berbagai bentuk penyusunan grafik, semua pelajar bersetuju mengatakan bahawa mereka lebih memahami konten mata pelajaran Biologi.
  • Di antara penyusunan grafik di atas, ternyata mind mapping ( Tony Buzan ) adalah di antara yang paling popular dan berkesan di dalam pengendalian konten yang banyak terutama untuk keseluruhan sesuatu topik dan untuk tujuan menunjukkan hubungkait di antara satu konten dengan konten yang lain.


Saturday, January 23, 2010

Saturday, December 26, 2009


Sunday, December 13, 2009

Kursus : Peningkatan Profesionalisme : Kursus Orientasi GC Zon Tengah ( Perak, Wilayah Persekutuan, Selangor )
Siri 3/2009


Tarikh : 6 - 10 Disember 2009
Tempat : Teluk Dalam Resort, Pulau Pangkor

ULASAN :

Apabila mendapat berita kena pergi kursus ini, terdetik di hati..silap agaknya ! Tapi nyata tak silap. Dengan penuh keraguan saya pergi juga dengan tujuan..mendapatkan pengalaman. Walaupun sangat penat mengikuti segala program ala BTN yang disediakan, tetapi sangat menyeronokkan dan akan menjadi kenangan manis di sepanjang career sbg GC ini. Antara pengisian kursus ialah :
1. Peranan & Tanggungjawab GC
2. Kepimpinan Instruksional
3. Strategic & Tactical Planning
4. Emotional Intelligence dlm P&P
5. Interpretasi Personaliti TAJMA
6. Eksplorasi Rimba & Orienteering
7. XPDC Samudera & Snorkling
8. Flying Fox & Absailing
9. PENA GC

Antara Pengajaran yg saya dapat :
1. Berani Meneroka sesuatu yg baru. Ini dapat meningkatkan keyakinan diri.
2. Team-work membawa kejayaan dan lebih mudah mencapai matlamat organisasi. Sederap
melangkah menuju ke destinasi yang sama !
3. Jangan anggap kita sudah tahu semuanya...sediakan ruang di minda untuk menerima ilmu baru.
4. Semangat yang tinggi akan mengatasi kelemahan yang ada.
5. Hanya ada satu ketua..untuk mengemudi anak buah kepada matlamat yang dituju. Di sekolah
pengetua adalah orang yang akan menentukan hala tuju sekolah ke arah kecemerlangan dan
sebagai GC, saya berada di barisan hadapan untuk memastikan matlamat itu tercapai !
6. Komunikasi Berkesan penting dalam kelancaran untuk menuju ke matlamat yang ditentukan.
Arahan diberikan mesti jelas dan tepat.
7. Disiplin Diri yang tinggi penting untuk berjaya. Mematuhi masa dan adab-adab yang
ditetapkan sebagai peraturan membantu banyak ke arah kejayaan cemerlang.
8. Ketahanan Mental penting untuk kita terus ke hadapan. Jangan melatah dengan provokasi sebaliknya jadikan ia modal untuk memperbaiki diri.


Saturday, December 12, 2009

Kursus : Bengkel Pembinaan Bahan Pembelajaran Atas Talian GC Negeri Perak.
Tarikh : 1-4 Disember 2009
Tempat : BTPN, Ipoh

Ulasan :

Perisian Moodle digunakan sebagai satu sistem Pengurusan P&P secara online dan akan saya gunakan untuk pelajar-pelajar Biology SMKGR mulai 2010. Sebelum ini saya menggunakan perisian Wikispaces untuk tujuan yang sama dan telah mendapat sambutan yang baik drp pelajar. Perisian Moodle ada keistimewaannya yg tersendiri. Saya berpendapat perisisan ini boleh juga dijadikan sebagai wadah pelengkap kepada P&P di dalam kelas dan melihat ia sebagai satu cara menarik untuk melibatkan pelajar kepada subjek ini. Terima kasih kepada Pn Hamsiah Mohd Dahalan kerana berkongsi ilmu ini dengan saya.


Thursday, November 19, 2009

Cuti ?? Terpulang bagaimana anda mentafsirnya.
Bagi saya cuti cuma bermakna tidak mengajar dan lebih banyak masa untuk muhasabah diri serta memperbaiki kesilapan yang lalu. Inilah masa terbaik untuk merancang apa yang perlu dilakukan untuk tahun hadapan dengan harapan segala program dirancang, hasrat untuk mendidik, hasrat untuk menabur bakti akan dapat terlaksana dengan lebih tenang dan lancar !!


Wednesday, November 4, 2009

ROZIAH ON EDUWEB TV

Saturday, October 31, 2009

KONVENSYEN GC NEGERI PERAK 2009
Date : 28-30 Oct 2009
Venue : Lead View Hotel, Manjung

Saturday, October 17, 2009

Program : Lawatan Ke Hutan Paya Bakau, Kuala Sepetang (Program Kurikulum Daerah Kinta Utara) Tarikh : 15 Ogos 09 (Sabtu, 7:30 pg - 6:00 ptg) Sasaran : Guru-guru Biology Daerah Kinta Utara (35 orang)

See The Rest Of It Here :



To All, there will always be space to improve ourself , so.. GO FOR IT !!

Saturday, July 11, 2009